Training in psychological assessment in Ceará: an analysis of the syllabi

Authors

  • Jocélia Medeiros XIMENES Centro Universitário UNINTA
  • André Sousa ROCHA Centro Universitário UNINTA
  • Maria Suely Alves COSTA Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.69582/2317-5869.2024.v7.13

Keywords:

Psychological assessment, Training in psychology, Syllabus

Abstract

Psychological assessment is an area exclusive to psychologists, being present in the training curricula of future professionals. However, studies have highlighted gaps in teaching and practice in this area. The objective was to investigate the contents and disciplines related to psychological assessment in Ceará. 34 menus from 10 institutions were analyzed, of which 90% are private and 10% are public. The results indicated that there is diversity in nomenclature for disciplines in the indicated area; 24% of the syllabi are offered up to the 4th semester, and the contents emphasized are the application and correction of techniques and constructs related to intelligence and personality.

References

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo et al. (Org.). Avaliação Psicológica: Guia de consulta para estudantes e profissionais de Psicologia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo. et al. Análise de Ementas de Disciplinas de Avaliação Psicológica: Novos Tempos, Velhas Questões. Aval. psicol., Itatiba, v. 18, n. 1, p. 21-30, 2019. https://doi.org/10.15689/ap.2019.1801.15229.03.

Bardin, Laurance. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições, 1977.

BORSA, Juliana Calegari. Considerações sobre a formação e a prática em avaliação psicológica no Brasil. Temas psicol. Ribeirão Preto. v. 24, n. 1, p. 131-143. 2016. https://doi.org/10.9788/TP2016.1-09.

BUENO, José Maurício Hans & RICARTE, Mirela Dantas. Aspectos históricos da testagem psicológica: contexto internacional e nacional. In: M. R. C. Lins, & J. C. Borsa (Orgs.), Avaliação psicológica: Aspectos teóricos e práticos (pp. 38-55). Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

BUENO, José Maurício Hans & PEIXOTO, Evandro Moraes. Avaliação Psicológica no Brasil e no Mundo. Psicol. cienc. prof. Brasília v. 38, n. spe, p. 108-121, 2018. https://doi.org/10.1590/1982-3703000208878.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos – Satepsi, 2019.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Ano da formação em psicologia: revisão das diretrizes curriculares nacionais para os cursos de graduação em psicologia. Conselho Federal de Psicologia, Associação Brasileira de Ensino de Psicologia e Federação Nacional dos Psicólogos. – São Paulo: Conselho Federal de Psicologia/Associação Brasileira de Ensino de Psicologia/ Federação Nacional dos Psicólogos, 2018.

FREIRES, Leogildo Alves et al. Ensino da avaliação psicológica no Norte brasileiro: analisando as ementas das disciplinas. Avaliação Psicológica, v. 16, n. 2, p. 205-214, 2017. https://doi.org/10.15689/AP.2017.1602.11.

GOUVEIA, Valdiney Veloso. Formação em Avaliação Psicológica: Situação, Desafios e Diretrizes. Psicol. cienc. Prof, v. 38, n. spe, p. 74-86, 2018. https://doi.org/10.1590/1982-3703000208641.

INSTITUTO BRASILEIRO DE AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA – IBAP. Catálogo dos laboratórios de avaliação psicológica no Brasil. São Paulo, SP: o autor, 2015.

MUNIZ, Monalisa. Ética na Avaliação Psicológica: Velhas Questões, Novas Reflexões. Psicologia: Ciência e Profissão. v. 38, n. spe, p. 133-146, 2018. https://doi.org/10.1590/1982-3703000209682.

NORONHA Ana Paula Porto & REPPOLD, Caroline Tozzi. Considerações sobre a avaliação Psicológica no Brasil.Psicol. cienc. Prof, v. 30, n. spe, p. 192-201, 2010. https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000500009.

NORONHA, Ana Paula Porto et al. Ensino de avaliação psicológica em instituições de ensino superior brasileiras. Universitas: Ciências da Saúde, v. 3, n. 1-14, 2005. https://doi.org/10.5102/ucs.v3i1.543.

NORONHA, Ana Paula Porto. Formação em avaliação psicológica: uma análise das disciplinas. Interação em Psicologia, v. 10 n. 2, p. 245-252, 2006. https://doi.org/10.5380/psi.v10i2.7681.

NORONHA, Ana Paula Porto et al. Em defesa da avaliação psicológica. Avaliação Psicológica, v. 1, n. 2, p. 173-174, 2002a.

NORONHA, Ana Paula Porto. Os problemas mais graves e mais freqüentes no uso dos testes psicológicos. Psicologia: Reflexão e Crítica, v 15, n. 1, p. 135-142, 2002b. https://doi.org/10.1590/S0102-79722002000100015.

NORONHA, Ana Paula Porto et al. Conteúdos e metodologias de ensino de avaliação psicológica: Um estudo com professores. Paidéia, v. 23, n. 54, p. 129-139, 2013. https://doi.org/10.1590/1982-43272354201315.

NORONHA, Ana Paula Porto et al. Ensino de avaliação psicológica em instituições de ensino superior brasileiras. Universitas, v. 3, n.1, 1-14. 2005. https://doi.org/10.5102/ucs.v3i1.543.

NUNES, Mariana Farias Oliveira et al. Diretrizes para o ensino de avaliação psicológica. Avaliação Psicológica, v. 11, n. 2, p. 309-316, 2012.

PASQUALI, Luiz. Técnica de Exame Psicológico-TEP. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

PRIMI, Ricardo. Avaliação psicológica no Brasil: fundamentos, situação atual e direções para o futuro. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, n. spe, p. 25-35, 2010. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000500003.

SBARDELINI, Elizabeth Teresa Brunini. Os Mitos que Envolvem os Testes Psicológicos. Documenta - CRP/08, 1: 53-57, 1991.

REPPOLD, Caroline Tozzi & NORONHA, Ana Paula Porto P. P. Impacto dos 15 Anos do Satepsi na Avaliação Psicológica Brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 38, n. spe, p. 6-15, 2018. https://doi.org/10.1590/1982-3703000208638.

TREVIZAN, Marcelo. Manuais especificando seus contextos de aplicação e âmbitos de ação. In: Conselho Federal de Psicologia (org.). Ano da avaliação psicológica: textos geradores, 121-125, 2011.

VEIRA-SANTOS, Joene. Impacto das Diretrizes Curriculares Nacionais na Formação em Psicologia: Revisão de Literatura Psicol. Ensino & Form, v. 7, n. 2, p. 34-52, 2016. https://doi.org/10.21826/2179-58002016723552.

WESCHSLER, Solange Muglia, HUTZ, Cláudio Simon & PRIMI, Ricardo. O desenvolvimento da avaliação psicológica no Brasil: Avanços históricos e desafios.Avaliação Psicológica, v. 18, n. 2, p. 121-128, 2019. https://doi.org/10.15689/ap.2019.1802.15466.02.

Published

2024-04-18

How to Cite

XIMENES, Jocélia Medeiros; ROCHA, André Sousa; COSTA, Maria Suely Alves. Training in psychological assessment in Ceará: an analysis of the syllabi. Scientia - Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão, Sobral, v. 7, n. 13/14, p. 1–12, 2024. DOI: 10.69582/2317-5869.2024.v7.13. Disponível em: https://publicacoes.flucianofeijao.com.br/scientia/article/view/13. Acesso em: 5 oct. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas