Psychological practices and groups in Higher Education

Authors

  • Paola de Jesus Santos SILVA Faculdade Luciano Feijão
  • Alexsandra Maria Sousa SILVA Faculdade Luciano Feijão
  • Janailson Monteiro CLARINDO Faculdade Luciano Feijão

DOI:

https://doi.org/10.69582/2317-5869.2024.v7.12

Keywords:

Psychological practice, Group, Higher education

Abstract

This research sought to discuss the training in psychology in the Brazilian context, considering the new fields of these professionals and the preparation for their work. The theoretical basis starts from Historical-Cultural Psychology, considering that the subject is constituted in relations and social groups. It aims to discuss how the training in Psychology has been offered by Higher Education Institutions, bringing the challenges of these teaching professionals to the qualification, contextualized and critical of the students, demarcating the relationship between theory and practice in this training. The goal is to understand how teachers, trainers of future psychologists, mean group practices in student training. It is a qualitative research, using semi-structured interview and field diary, the data were analyzed from the content analysis, with the aid of the software Atlas ti. We start from three categories: Formation, Group vision and Group practices, a posteriori, the co-responsibility subcategory emerged. This research pointed to the need for a critical and contextualized perception in the training in Psychology, highlighting the different views on group practices, experiences and methodological interventions in the training of these professionals.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, 1977.

BORSSOI, Berenice Lurdes: O estágio na formação Docente: da teoria a pratica ação- reflexão. UNIOESTE- Universidade federal do Paraná- Cascavel, 2008.

CLARINDO, Janailson Monteiro. O grupo: de espaço interacional a ferramenta de mediação, 2015, 85f – dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Ceará – Programa de Pós-Graduação em Psicologia em Fortaleza (CE), 2015.

FLICK, Uwe. Métodos de pesquisa: introdução a pesquisa qualitativa. 3. ed. Trad. Joice Elias Costa, Editora Artmed, 2009.

FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do eu. Standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud 7 (1921).

GÓIS, Cezar Wagner de Lima. Noções de Psicologia Comunitária. Fortaleza: Viver, 1994.

GÓIS, Cezar Wagner de Lima. Psicologia Comunitária: atividade e vivência. Fortaleza: Publicações Instituto Paulo Freire de Estudos Psicossociais, 2005.

KUENZER, Acácia Zeneida. Conhecimento e competências no trabalho e na escola. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v.28, n.2 mai/ago., 2002.

LANE, Tatiana Maurer Silvia. A Psicologia Social e uma nova concepção de homem para a Psicologia. In LANE, Tatiana Maurer Silvia; CODO, Wanderley (Eds.). Psicologia Social: O homem em movimento. São Paulo, SP: Brasiliense, 1984, p. 10-19.

LANE, Tatiana Maurer Silvia. Histórico e fundamentos da Psicologia Comunitária no Brasil. In CAMPOS, Regina Helena Freitas (Ed.). Psicologia Social Comunitária: da solidariedade à autonomia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996, p. 17- 34.

LE BON, Gustave. Psicologia das multidões. [1895] Rio de Janeiro: F. Briguet & Cia, 1954.

LEWIN, Kurt. Teoria dinâmica da personalidade. [1935] (A. Cabral, trad.). São Paulo: Cultrix, 1975.

LEWIN, Kurt. Princípios de Psicologia topológica. [1936] (A. Cabral, Trad.) São Paulo: Cultrix, 1973.

LISBOA, Felipe Stephan; BARBOSA, Altemir José Gonçalves. Formação em Psicologia no Brasil: um perfil dos cursos de graduação. Psicologia: ciência e profissão, v. 29, n. 4, p. 718-737, 2009. https://doi.org/10.1590/S1414-98932009000400006.

MANCEBO, Deise. A formação do psicólogo: Uma breve análise dos modelos de intervenções. Psicologia Ciência e Profissão, volume 17, n°1, 1997. https://doi.org/10.1590/S1414-98931997000100004.

MARIN, M. J. S. et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Ver. Bras. de Educação Médica, v. 34, n. 1, p.13 – 20, 2010. https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003.

POLYDORO, Soely A. J.; AZZI, Roberta Gurgel. O processo de ensinar em cursos de psicologia na perspectiva dos estudantes. Aval. psicol. [online]. vol.10, n.3, p. 365-386. ISSN 1677-0471, 2011.

RIBEIRO, Diana Pancini de Sá Antunes; TACHIBANA, Miriam; AIELLO-VAISBERG, Tânia Maria José. A experiência emocional do estudante de psicologia frente à primeira entrevista clínica. Aletheia, Canoas, n. 28, p. 135-145, dez. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942008000200011 - Acesso em: 26 ago. 2017.

SANTOS, Luane Neves. A psicologia na assistência social: convivendo com a desigualdade. Luane Neves Santos – São Paulo: Cortez, 2014.

SCARPARO, Helena Beatriz Kochenborger; GUARESCHI, Neuza Maria de Fátima. Psicologia social comunitária e formação profissional. Psicologia & Sociedade, 100-108, 2007. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000500025.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. S. Vygotsky: Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade. Ano XXI, n 71, Julho, 2000. https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002.

WALLON, Henri. A Evolução Psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1968.

ZIMERMAN, David E. Fundamentos básicos das grupoterapias. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Published

2024-04-18

How to Cite

SILVA, Paola de Jesus Santos; SILVA, Alexsandra Maria Sousa; CLARINDO, Janailson Monteiro. Psychological practices and groups in Higher Education. Scientia - Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão, Sobral, v. 7, n. 13/14, p. 1–13, 2024. DOI: 10.69582/2317-5869.2024.v7.12. Disponível em: https://publicacoes.flucianofeijao.com.br/scientia/article/view/12. Acesso em: 5 oct. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)